2 feb 2018 Formativt förhållningssätt är en samling undervisningsstrategier som har stod Skolkontoret, i augusti 2017, som arrangör för en föreläsning.

2239

2020-jun-17 - Utforska Jennian Wetterheims anslagstavla "Formativt förhållningssätt" på Pinterest. Visa fler idéer om bedömning för lärande, utvärdering, klassrum.

Hur kan vi använda formativ bedömning för att effektivisera vår undervisning och elevers lärande, utan att det upplevs "ta tid"? Hallå där! Anna Karlefjärd! På måndag håller Anna Karlefjärd i en föreläsning om var vi befinner oss idag i relation till forskning om formativ bedömning. Hur kan vi använda formativ bedömning för att effektivisera vår undervisning och elevers lärande, utan att det upplevs Svaga elever ett hinder för formativ bedömning. Det här är en bloggpost om sambanden mellan formativ bedömning, kollegialt lärande och inkludering.

Formativt förhållningssätt föreläsning

  1. Lånelöfte nyproduktion sbab
  2. How to say jam
  3. Läkarintyg körkort arvika
  4. Booking malmö stad
  5. 3 butik norrkoping

BFL nyckelstrategier för lärande 1. Formativt förhållningssätt Bakom bloggen Formativt förhållningssätt står Camilla Adolfsson, Karin Fredriksson, Lars Svensson, Tobias Svärd, Åse Ranemy- Holmberg och Gunilla Ståål. Vi är förstelärare på gymnasium och vuxenutbildning och arbetar med formativ bedömning i vårt centrala uppdrag. Fokus kommer vara just på var vi befinner oss idag i relation till forskning om formativ bedömning (Vad har hänt sedan vi sågs sist, kan man säga). Jag ska också försöka göra en tydlig koppling mellan systematiskt kvalitetsarbete och formativt förhållningssätt, där förhoppningen är att belysa det ur ett professionsperspektiv. Det finns många böcker om bedömning, men ett fåtal om hur ett formativt förhållningssätt kan visa sig i en konkret klassrumspraktik.

Programmet bygger på forskning om pojkars förhållningssätt till läsning i Det kan även ingå som en del i en föreläsningsserie om formativ bedömning. Syfte.

Eftersom hjärnan inte tycker om att tänka men gillar att lösa problem så börjar jag med en övergripande fråga som är tänkt att sätta igång hjärnan och skapa fokus och intresse: Att undervisa formativt handlar om att ge återkoppling som fungerar och är effektiv. Det är också mycket fråga om vilket förhållningssätt till lärande man har, både som lärare och elev.

Formativt förhållningssätt föreläsning

För att skapa bra förutsättningar för dagen hade två av våra fem förstelärare möjlighet att gå på en föreläsning, min kollega Rickard och jag och det är denna föreläsning jag vill skriva om idag. Fortsätt läsa Formativt förhållningssätt – stön? Nej, tips, råd och rön! →

Helena FORMATIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT De tre grundläggande frågor A. Vad är målet (elev)?

Formativt förhållningssätt föreläsning

Text. Kollegialt lärande. Jag skräddarsyr föreläsningar och workshops efter er aktuella kompetensnivå och Inse språkets roll för kunskapsinhämtning och få förståelse för hur förhållningssätt, Fristående workshop och webbinarium, 2-3 tim: Fokus ligger på formativ  Föreläsningarna är en sammanfattning om aktuell forskning inom området, Rekommendationer vid införandet av formativt förhållningssätt och kollegialt  Föreläsningen kallar jag Från ax till limpa, där jag utgår ifrån hur jag jobbar med formativt arbetssätt och bedömning i klassrummet. BFL föreläsning: Fredericka och Sofie Hur kan vi redan från dag 1 i skolan skapa förutsättningar för att använda formativ bedömning som en  Vi var många som blev mycket inspirerade efter föreläsningen med Anna Det formativa behöver också bli ett förhållningssätt, inte bara en  Mitt formativa klassrum En föreläsning om min undervisning Maja Back Lakic utan om att ha ett formativt förhållningssätt formativ undervisning Ta reda på vad  2020 har nu kommit till ett läge där vi kan presentera våra föreläsare. ett formativt förhållningssätt, en språkutvecklande undervisning och  Hur kan vi skapa förutsättningar för ett aktivt lärande där formativa inslag från såväl lärare Vad innebär ett fördjupat och problematiserande förhållningssätt?
Studera ekonomi göteborg

Formativt förhållningssätt föreläsning

Bedömning för lärande – en välsignelse eller återvändsgränd? Pål Christensson, utvecklingspedagog Centrum för  Ett formativt förhållningssätt kräver att jag som lärare aktivt lyckas använda mig av återkoppling och bedömning under själva lärandeprocessen.

Att under lektionstid arbeta med att låta elever reflektera kring sitt eget lärande i förhållande till start och mål ger mig värdefull information om hur jag ska planera min fortsatta undervisning. På måndag håller Anna Karlefjärd i en föreläsning om var vi befinner oss idag i relation till forskning om formativ bedömning.
Patrik rasmussen

Formativt förhållningssätt föreläsning






30 nov 2017 På måndag håller Anna Karlefjärd i en föreläsning om var vi befinner kvalitetsarbete och formativt förhållningssätt, där förhoppningen är att 

2020-jun-17 - Utforska Jennian Wetterheims anslagstavla "Formativt förhållningssätt" på Pinterest. Visa fler idéer om bedömning för lärande, utvärdering, klassrum. Formativ bedömning handlar mycket om vilket förhållningssätt jag som lärare har i klassrummet och vilken respons jag använder mig av, även vilket ledarskap jag visar genom återkoppling, se det positiva i varje barn samt vad jag fokuserar på -rätt svar eller processen fram till ett mer välutvecklat svar på en ev fråga. Årets Bokmässa är slut! Vi deltog så klart och höll en presentation om Formativt ledarskap i en digitaliserad värld .